Forældresamarbejde

Kære forældre.

Dit barn er netop startet i en børnehave, der blev grundlagt i 1970, hvor gode værdier som anerkendelse, nærvær og udvikling, har været i fokus lige siden. En udvikling hvor børnehavens fysiske rammer også har fulgt med, gennem en renovering og udbygning i 2007. Børnehaven kan derfor rumme individuelle behov, så alle børn føler stor omsorg, tryghed og får oplevelsen af at være inkluderet i det gode fællesskab.

Dit barn vil derfor hurtigt opleve et trygt fællesskab på enten Dinostuen eller Girafstuen, hvor der maksimalt er 22 børn at forholde sig til. Et fællesskab, hvor børnehaven også gør meget ud af at styrke børnenes udvikling, gennem leg og et positivt sprogbrug, så alle børn udvikles til at mestre livet og den videre skolegang.

Til dig som forælder:

For at dit barn bliver en del af en god børnehavekultur, håber vi meget på, at du vil hjælpe til ved for eksempel:

-At sige ”god morgen” og ”tak for i dag” ved aflevering og hente situationer.

-At engagere dig i, hvad dit barn har lavet i dag og bakke op om sociale arrangementer

- Give dit barn et alderssvarende ansvar, så dit barn eksempelvis på sigt selv kan tage overtøj af og på og blive selvhjulpen inden et kommende skoleliv.

- snak kun positivt om andre børn, forældre og pædagoger over for dit barn og kom direkte til de voksne i børnehaven, hvis I oplever noget som kan forbedres.  Det vil vi alle sætte meget stor pris på. Tak.

Barnets trivsel, udvikling læring og dannelse sker i et samarbejde med forældrene. Dette foregår i den daglige  kontakt og de uformelle samtaler, og ved de formelle samtaler, der

foregår når barnet har gået i børnehaven i 3 måneder, ved det 4. år og det 5. år.  På de formelle møder er der en dialog mellem pædagoger og forældre omkring barnets generelle trivsel og udvikling, og er der steder, hvor begger parter mener, der er brug for en fokuseret indsats eks. vis sprog, koncentration o.lign. udarbejdes der i fælleskab en handlingsplan, om et videre forløb om evt. talepædagog, ppr osv. Der ud over opfordres forældrene til at holde sig orienteret via Nem Intra i forhold til fotos, hvor der også er en faglig begrundelse for aktivitet eller emner, hvad har det aktuelle emne styrket/lært barnet. Der ud over vil der altid være mulighed for samtaler, hvis der skulle være et behov for dette. Det fysiske møde vægtes højt, og forældre opfordres til at spørge ind til eventuelle tvivlsspørgsmål, hvis de er  usikre på,  hvad der foregår i børnehave. Vi vægter, der er en gennemsigtighed i den pædagogiske praksis, således der altid kan spørges til denne.