Måltidskultur i Højvang børnehave.
Generelt er der mange perspektiver omkring de tre daglige måltider børnene deltager i her i Højvang børnehave. Alle perspektiver er lagt i en pædagogisk ramme således at der er en pædagogisk refleksion, som baggrund for disse valg. Vi bestræber os på hver dag at kunne tage udgangspunkt i følgende perspektiver. Der skrives bestræber fordi ingen dage er fuldstændig ens, alle ser tingene ud fra deres virkelighed, og ikke alle har fået samme start på dagen, og derfor skal alle behandles forskelligt, for at kunne behandles ens.
Vi har to frugt -og en frokost seance om dagen. Ved hver seance er der nogle områder vi vægter og det er:
- Hygiejne: Børnene skal vaske hænder inden de sætter sig til bords. Dette er både for at forebygge sygdomme, men også en del af personlig kompetenceudvikling at barnet lærer omkring selvhjulpen hed via personlig hygiejne, men også en læring og bevidsthed omkring eks. vis faren ved jord bakterier i forbindelse med mad.
- Relationer. Grunden til vi samles er, at vi vægter relations dannelsen og når vi samles til de forskellige måltider får børnene mulighed for at lære deres kammerater at kende i en struktureret ramme der heder frugt eller frokost. Der sidder en pædagog ved hvert bord, og det er pædagogens ansvar at sørge for at der er er en dialog ved bordet, mellem barn/barn og barn/voksen. Børnene sidder i en periode på ca. 3 måneder ved siden af den samme kammerat. Dette er for at barnet får lagt kimen til at kunne indgå i en tæt relation med andre og skabe en forankring. Efter ca. 3 måneder skifter børnene pladser og får nye sidekammerater, og dette er for at barnet får lagt kimen til, på sigt at kunne indgår i forskellige kontekster, både i skolen og som voksen at kunne indgå i forskellige arbejdsfællesskaber, at kunne mestre forandringer.
- Sproget. Vi vægter sproget, da sproget er en vigtig faktor i forhold til nedbrydelse af negativ social arv, konfliktløser og medskaber af udviklingen af relationer. Derfor samles børnene også de to gange om dagen til frugt, hvor vi har dialogisk læsning med børnene, hvor de (for det meste) er aktive aktører i højtlæsning.
Vi har i børnehaven valgt at dette er vores måde at køre madseancerne på, vi har også smør selv dage, bålmadsdage osv. på sådanne dage afviger rammerne naturligvis, men generelt finder vi, at der er noget trygt for børnene at der er en forudsigelighed på nogle tidspunkter af dagen.
Ved hvert måltid vægter vi ligeledes, at den voksne tager ansvaret for at relationerne fungerer under måltidet således barnet trives, at der er en dialog så sproget bruges og udvikles hos børnene, at der via sproget udvikles læringsmiljøer eks. vis hvad er brød lavet af? Hvor kommer ægget, kødet mælk saft vand osv. fra?
For at inddrage børnene i det daglige arbejde omkring maden, er der hverdag to børn der er ”dagens hjælper”. Disse er med til at dele frugten/madpakker ud på tallerkner og dele ud til de andre børn. På denne måde lærer barnet at kategorisere i dette tilfælde frugt Sammen med en voksen tørres der borde af, gulvene fejes og der luftes ud. På denne måde opstilles der et læringsmiljø der på sigt forhåbentlig hjælper barnet til at kunne holde orden i sit eget hjem i voksenalderen. Barnet lærer også at samarbejde og kommunikere og får udviklet og udvidet sit ordforråd